Het Noodfonds betaalt voor huishoudens die in aanmerking komen voor steun, een deel van de energierekening. Als u in aanmerking komt voor steun, verlaagt uw energieleverancier uw energierekening gedurende zes maanden. U krijgt dus geen geld op uw rekening gestort.

Wie komen in aanmerking?

  • Huishoudens met een bruto inkomen tot 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.200,- (alleenstaande) of € 4.480,- (samenwonend). Er hoort ook 8% vakantiegeld bij,
  • die zelf een contract voor gas, stroom en/of stadswarmte hebben, en
  • waarvan de energierekening hoger is dan 8% tot 10% van het inkomen.

Hoe hoog is de vergoeding?

Het Noodfonds betaalt het deel van de energierekening dat meer is dan 8% tot 10% van het inkomen.

Inkomen (% van sociaal minimumNoodfonds betaalt deel van de energierekening
tot 160%boven 8% van het bruto inkomen
160 - 200%boven 10% van het bruto inkomen

Rekenvoorbeeld 1:

Uw bruto inkomen is € 4.000,- voor een gezin met twee volwassenen en twee kinderen. Uw energierekening van december was € 460,-.
10% van € 4.000,- = € 400,-. Uw energieleverancier verlaagt uw maandelijkse energierekening met € 60,- naar € 400,-.

Rekenvoorbeeld 2:

U woont alleen, uw bruto inkomen is € 2.300,- per maand. Uw energierekening van december was € 250,-.
8% van € 2.300,- = € 184. Uw energieleverancier verlaagt uw maandelijkse energierekening met € 66,-.


Hoe vraagt u het aan? 

Uw aanvraag bij het Noodfonds begint met de Noodfonds-check. Na deze korte check weet u of uw aanvraag een kans maakt. De Noodfonds-check doet u via de website www.noodfondsenergie.nl
Hiervoor heeft u nodig:

  • bruto-inkomen van alle personen in uw huishouden (het inkomen van iedereen van 23 jaar of ouder telt mee. Zijn alle mensen in het huishouden jonger dan 23 jaar? Dan tellen de inkomens mee van de mensen vanaf 18 jaar);
  • het bedrag dat u afgelopen maand betaalde aan uw energieleverancier (dat kunt u vinden op uw bankafschrift of op uw energierekening);
  • uw adviestermijnbedrag (dat kunt u vinden in de ‘mijn omgeving’ van uw energieleverancier). 

Als u op basis van de aangeleverde informatie in aanmerking komt, krijgt u direct instructies om de aanvraag te starten. Daarvoor heeft u in ieder geval nodig:

  • een computer of een mobiele telefoon met internet;
  • een e-mailadres;
  • DigiD van uzelf en van de personen in het huishouden van wie het inkomen meetelt (zij moeten met hun eigen DigiD gebruikersnaam en wachtwoord inloggen);
  • uw klantnummer en de termijnbedragen van uw energieleverancier.

Uitslag van de aanvraag

Als u alles heeft ingevuld verstuurt u uw aanvraag naar het Noodfonds. Verder hoeft u niets te doen. Het Noodfonds controleert samen met de energieleverancier of uw aanvraag klopt. Als alles klopt, dan verlaagt uw energieleverancier uw energierekening gedurende zes maanden.

Hulp bij aanvraag

Vrijwilligers van de Formulierenbrigade helpen u graag met uw aanvraag bij het Noodfonds.
U kunt zonder afspraak binnenlopen voor hulp, in: 

  • Dinxperlo: iedere dinsdag van 9.30 tot 11.00 uur bij het Kulturhus, Maurits Prinsstraat 6
  • Aalten: iedere dinsdag van 13.30 tot 15.00 uur bij De Ahof, Polstraat 9

Toekenning van steun van het Noodfonds staat los van de Energietoeslag 2023 van de gemeente. U kunt beiden aanvragen als u ervoor in aanmerking komt.