HOME  |  Ondernemers  |  Digitaal Opkopers Register

Digitaal Opkopers Register

Stop heling

Na een woninginbraak of straatroof worden gestolen goederen vaak doorverkocht. Het kopen van gestolen goederen noemen we heling, dit is strafbaar. Zonder de juiste registraties kunt u zich als ondernemer of handelaar -ongewild- schuldig maken aan heling. Om het voor dieven zo moeilijk mogelijk te maken geld te verdienen aan hun inbraken, controleert de gemeente Aalten, samen met de politie, actief de in- en verkoopregisters van handelaren. Hiervoor zijn het Digitaal Opkopers Loket (DOL) en het Digitaal Opkopers Register (DOR) ingericht.

Wat is het Digitaal Opkopers Loket?

Als u handelt in tweedehands goederen dan bent u verplicht om u bij de gemeente aan te melden als handelaar (Algemeen Plaatselijke Verordening 2:68). Bijvoorbeeld als u handelt in tweedehands auto’s of mobiele telefoons, laptops of sieraden aankoopt. U meldt zich als handelaar aan via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Dat is gemakkelijk, betrouwbaar en veilig.

Aanmelden

U kunt zich aanmelden voor het DOL. Klik op de link hieronder en maak een account aan. Daarna vult u uw gegevens in. De gemeente Aalten en de politie krijgen daar bericht van. U ontvangt vervolgens een bevestigingsmail van de gemeente.

https://www.ikbenhandelaar.nl/.

Het DOL voldoet aan de wetgeving van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Uw gegevens worden door de gemeente bewaard en zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de betreffende gemeente en eventueel de politie.

Bij de aanmelding voor het DOL, kunt u zich tegelijk inschrijven voor het Digitaal Opkopers Register (DOR). Als u al gebruik maakt van het DOR kunt u er tijdens de aanmelding voor kiezen dit account te koppelen aan uw account in het DOL.

Wat is het Digitaal Opkopers Register?

Naast aanmelding bij de gemeente als handelaar, bent u ook verplicht uw aankopen te registreren (Wetboek van Strafrecht, artikel 437 en de Algemene Plaatselijke Verordening, art. 2:68). Dat doet u via het Digitaal Opkopers Register (DOR).

Het DOR vervangt de papieren registratie van in- en verkoop van goederen. Het voordeel van dit digitale systeem is dat u maar één account hoeft aan te maken en dat dit account direct voldoet aan de wettelijke eisen. De politie krijgt automatisch bericht wanneer u goed invoert dat als gestolen geregistreerd staat. De politie neemt daarop contact met u op. U moet het product bewaren tot de politie bij u langs is geweest.

De snelheid van uitwisseling van gegevens met de politie, vergroot de pakkans van helers, inbrekers en veelplegers. Daarbij wordt het hen steeds lastiger gemaakt om gestolen goederen te verkopen.

Aanmelden

Aanmelding bij het DOR kan tegelijk met de aanmelding voor het DOL via https://www.ikbenhandelaar.nl.  

Wie moeten een register bijhouden?

Het register moet worden bijgehouden door opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen zoals metalen, edelstenen, platina, goud, zilver, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto’s, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur, computers, laptops, telefoons, tablets enz. Als u zeer regelmatig, niet hobbymatig, een tweedehands goed inkoopt en vervolgens doorverkoopt dient u een register bij te houden.

Hoe worden goederen geregistreerd?

U moet de volgende gegevens registreren bij het inkopen van een goed:

  • Een opeenvolgend volgnummer;
  • De datum van inkoop;
  • Een omschrijving van het goed, met - voor zover mogelijk - soort, merk en nummer van het goed;
  • De koopprijs of andere voorwaarden van verkrijging van het goed;
  • De naam en het adres van degene van wie u het goed heeft verkregen;
  • Zowel een omschrijving als het nummer van het document waarmee u de identiteit van de aanbieder heeft vastgesteld.

Legitimatie verplicht

Als handelaar bent u verplicht om in het in- en verkoopregister ook de gegevens van de verkoper van het goed te noteren. U dient daarvoor om een legitimatiebewijs te vragen. Als u dit niet doet, bent u strafbaar. Een verkoper kan dus geen goederen verkopen zonder zich te legitimeren. 

Zelf controleren of u te maken heeft met gestolen goed?

U kunt op de website van de politie www.stopheling.nl controleren of u te maken heeft met een gestolen goed. Op uw tablet of smartphone kunt u de ‘Stop heling’ app downloaden. Hiermee kunt u de serie-, IMEI-, chassis- en framenummers en nummerborden scannen om te zien of het goed of vervoermiddel gestolen is. Ook kunt u met deze app uw eigen bezittingen of vervoermiddelen registreren. Mochten uw bezittingen gestolen worden, dan zijn de producten makkelijker te traceren.

Bezoekadres

Hofstraat 8
7121 DM Aalten

Postadres

Postbus 119
7120 AC Aalten

T: (0543) 49 33 33
E: gemeente@aalten.nl

Openingstijden

Contactinformatie