Heeft u een (ver)bouwplan of een ander initiatief? Dan is het handig om snel te weten wat de gemeente van uw plan vindt voordat u een omgevingsvergunning aanvraagt. Daarvoor werken we in de gemeente Aalten met het vooroverleg en de intaketafel.

Wat is het vooroverleg?

Voor kleinere plannen kunt u een vooroverleg met de gemeente aanvragen. Een vooroverleg is geschikt als u kleine aanpassingen aan of bij uw woning of bedrijfspand wilt doen, zoals een aanbouw, dakkapel of schuur. Een vooroverleg is in feite een advies van de gemeente over de slagingskans van uw plan en de te nemen vervolgstappen. Houdt u er rekening mee dat u hier geen rechten aan kunt ontlenen.

Wilt u uw plan voorleggen aan de gemeente? Neem dan contact op met de gemeente via (0543) 49 33 33 of via gemeente@aalten.nl.

Wat is de intaketafel?

Voor complexere initiatieven die niet passen binnen het geldende omgevingsplan werken we met een intaketafel. Voorbeelden kunnen zijn de (ver)bouw van een woning of een andere invulling voor een bedrijfspand. De intaketafel is een intern overleg, waarin verschillende specialisten van de gemeente de wenselijkheid van uw initiatief beoordelen. Daarvoor gebruiken wij als basis ons beleid en onze regelgeving. Na behandeling in de intaketafel ontvangt u bericht over de uitkomst.

Er zijn drie mogelijke uitkomsten

  • Kansrijk: het initiatief is wenselijk en kan verder uitgewerkt worden.
  • Kansrijk, mits: het initiatief is wenselijk, maar behoeft nog aanpassing op een bepaald aspect.
  • Kansarm: het initiatief is niet wenselijk en past niet binnen het beleid en/of de regelgeving van de gemeente.

De uitkomst is een advies over de wenselijkheid van uw plan. Het is geen besluit waartegen u in bezwaar of beroep kunt gaan. Ook geeft de uitkomst van de intaketafel geen rechten en plichten in het vervolgtraject. Een positief advies is ook geen garantie dat de eventueel benodigde vergunningen worden verleend of de benodigde omgevingsplanwijziging wordt doorgevoerd.

Wat moet u doen?

U dient uw initiatief bij voorkeur als conceptaanvraag in via het Omgevingsloket. Mocht het niet lukken uw conceptaanvraag via het nieuwe omgevingsloket in te dienen, neem dan contact met ons op.Ā 
Aan de hand van de conceptaanvraag en de ingediende stukken beoordelen we uw initiatief.

De conceptaanvraag bevat ten minste de volgende onderdelen

  • contactgegevens van initiatiefnemer;
  • omschrijving van het initiatief;
  • locatie van het initiatief;
  • bijbehorende wensen.

Als u een woningbouwplan wilt indienen, dan beoordelen wij dit aan de hand van ons woningbouwbeleid. Ook dan dient u een conceptaanvraag in. Daarbij verzoeken wij u de volgende stukken ter onderbouwing aan te leveren:

  • Globale stedenbouwkundige schets met een situering van het woningbouwinitiatief op de locatie;
  • Globale plattegrond/indelingstekening van de woning(en);
  • Toelichting op het plan, waarbij de volgende aspecten worden beschreven:
    • Huidige situatie/aanleiding voor het plan;
    • Hoe het plan aansluit bij de gemeentelijke visie en (ruimtelijke) opgaven;
    • Is er sprake van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties?
      Hierbij wordt gelet op de volgende punten: versterking stedenbouwkundige structuur en ruimtelijke kwaliteit, oplossen ruimtelijk knelpunt en/of het tegengaan/voorkomen van leegstand, bijdrage aan gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld versterking centrum), plannen voor karakteristieke/monumentale bebouwing en locaties in de hoofdstructuur (centra, invalswegen, zichtlocaties, maatschappelijk draagvlak voor beoogde ontwikkeling, integrale oplossing (milieu, parkeren, groen, klimaatadaptatie, duurzaamheid, etc.).
  • Het aantal en type te realiseren woningen;
  • Verwachte realisatietermijn;
  • Beoogde doelgroep en verwachte verkoopprijs (kavel + woning Vrij Op Naam (VON)) of verhuurprijs (maandhuur);
  • Als het een woningbouwplan voor flexwonen of bijzonder woonconcept betreft, graag een beschrijving hoe dit wordt uitgevoerd.

Wat kost het?

Aan het behandelen van een conceptaanvraag zijn kosten verbonden. Voor de kosten verwijzen wij u naar de tarieventabel in de legesverordening.