In al onze kernen treffen we wel reclame aan. Het is ook niet meer weg te denken uit onze samenleving. Winkels, bedrijven, verenigingen. Iedereen gebruikt reclame om te laten zien waar hij zit, om te laten zien wat er in de aanbieding is, om de aandacht ergens op te vestigen of om nog heel veel andere redenen.
Bij een reclame-uiting wordt ook vaak verlichting gebruikt om beter op te vallen. Tot voor kort werden reclameborden of posters verlicht met een lamp. Nu zien we steeds vaker lichtbakken, met meestal een ledlamp die van binnen naar buiten schijnt. Maar ook grote displays en steeds vaker met knipperend en bewegend beeld. In onze gemeente gelden regels voor het mogen plaatsen van reclame-uitingen.

Leddisplays

Leddisplays/ledschermen en dergelijke (nu verder aangeduid met leddisplays) zien we steeds vaker. Het zijn verlichte reclameborden en ze hebben steeds vaker bewegende en soms knipperende beelden. Soms bestaat het bovenste deel uit tekst en het onderste deel een reclame-uiting. De schermen zijn van verre zichtbaar en door de felheid van het licht storen veel mensen zich eraan. De verkeersveiligheid kan in gevaar komen als verkeersdeelnemers erdoor worden afgeleid of verblind.

Een leddisplay geplaatst aan een weg.
Foto: Niet in gemeente Aalten, voorbeeld van een leddisplay.

Reclame in bushokjes (abri's)

In bushokjes (abriā€™s) zien we soms verlichte reclames. Het licht van een abri kan fel en storend zijn.
In onze gemeente hebben we geen verlichte reclames in bushokjes.

Verlichte etalages

Winkeliers willen graag hun winkel laten opvallen en inwoners aanmoedigen om te komen shoppen. Vaak straalt het licht vanuit de etalages op de straat waardoor het daar donker lijkt.

Een verlichte etalage.
Foto: Hoekstraat in Aalten om middernacht. Door de verlichte etalages lijkt het op straat donker.

Steeds vaker zien we ook ledschermen in etalages. Deze zijn ook aan als de winkel gesloten is.

Foto: Landstraat in Aalten, ledscherm in etalage.
Foto: Landstraat in Aalten, ledscherm in etalage.

Reclames van een bedrijf

Ondernemers willen graag hun bedrijf laten zien. Dat kan door verlichte naamborden op de gevel of voor het pand. Soms zijn deze zo fel verlicht dat ze niet meer leesbaar zijn als het donker is. Opvallend is dat veel bedrijven in de late avond of nacht beter te vinden zijn dan overdag. Overdag valt hun logo niet op, maar in het donker des te meer.

Verlicht reclamebord bij een bedrijf.
Foto: Verlicht reclamebord bij een bedrijf. Het bord is niet leesbaar vanaf afstand.

Reclame aan lantaarnpalen

We hebben geen verlichte reclamebakken hangen aan lantaarnpalen. Voor de gemeente kan het een extra inkomstenbron zijn. Maar er zitten ook andere kanten aan deze reclame. Niet iedereen stelt de fel stralende borden bij avond en nacht op prijs omdat ze lichthinder geven. Ook werpt het energiegebruik vragen op.

Wet- en regelgeving

In de Welstandsnota van de gemeente zijn voor reclame criteria opgesteld. Alleen in aangewezen gebieden is reclame toegestaan, daarbuiten in principe niet. Ten aanzien van verlichte reclames is benoemd: ā€˜Reclames in historische omgeving bij voorkeur aanlichten; neon en lichtbakken beoordelen op lichtsterkte en kleur. In historische omgeving terughoudende kleur en helderheid. Knipperende of heftig bewegende reclame is in een landelijke omgeving niet toegestaan.
Reclame in het buitengebied is in beginsel niet toegestaan. Hier ontbreekt veelal de relatie tussen de reclameboodschap en de activiteit.ā€™

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) omschrijft in artikel 117 en 118 dat het verboden is om op of aan een onroerende zaak handelsreclame te maken of te voeren door middel van een opschrift, aankondiging of afbeelding waardoor het verkeer in gevaar wordt gebracht of waardoor ernstige hinder ontstaat voor de omgeving (artikel 117, verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame).
De vergunning voor verlichte reclame kan worden geweigerd als de reclame op zichzelf of voor de omgeving niet voldoet aan het welstandsbeleid. Ook kan een vergunning geweigerd worden om overlast te voorkomen voor de omgeving (bijvoorbeeld lichthinder).

Voor leddisplays kijken we naar meerdere richtlijnen en publicaties:

  • De richtlijn van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde (NSVV) ter voorkoming van Lichthinder
  • De handreiking van Rijkswaterstaat en de CROW-publicatie ā€˜Reclame langs wegenā€™
  • De Omgevingswet
  • Nieuwe, toekomstige richtlijnen die van toepassing zijn voor leddisplays

Zo doen we het voortaan

We zijn ons bewust van de positieve en negatieve effecten van reclame en vinden dat:

  • omwonenden en verkeer niet gehinderd mogen worden door reclameverlichting;
  • flora en fauna er geen hinder van mag ondervinden;
  • het geen verrommeling van het landschap mag geven.

We zijn zeer terughoudend ten aanzien van leddisplays. De Omgevingswet geeft aan dat er geen hinder mag ontstaan aan de fysieke leefomgeving. Mocht er toch een leddisplay toegestaan worden op een daarvoor aangewezen locatie, dan stelt de gemeente in ieder geval de volgende eisen:

  • er mag geen hinder zijn voor de omgeving inclusief de flora en fauna;
  • de display wordt in de avond gedimd en is in de nacht uit;
  • geen knipperende of bewegende (film)beelden;
  • de verkeersveiligheid mag niet in het geding komen;
  • aan de kleuren kan de gemeente eisen stellen. Dit is situatie afhankelijk.

Ledschermen in etalages mogen niet uitstralen op de straat of hinder veroorzaken voor omwonenden. Wij vragen ondernemers de schermen na 19.00 uur te dimmen en uit te doen na sluitingstijd.

Met de ondernemers bespreken we om terughoudend te zijn met verlichte reclameborden/etalages enz. Door gericht of zacht licht te gebruiken kan de ondernemer vaak net zo veel of zelfs meer bereiken.