Verhuurvergunning
Wat is het?
De gemeente Aalten vindt het belangrijk dat internationale werknemers/arbeidsmigranten op een goede manier bij ons kunnen verblijven en wonen. Wij stellen daarom eisen aan de kwaliteit van de huisvesting. Dat zijn eisen aan de te verhuren woning of het te verhuren gebouw, maar ook eisen aan de verblijfsruimten zelf. Omdat we ook toezicht willen houden op de kwaliteit van de huisvesting werken wij met verhuurvergunningen.
Wat moet ik doen?
Verhuurt u verblijfsruimten aan internationale werknemers/ arbeidsmigranten of bent u van plan dat te gaan doen, dan heeft u hiervoor een verhuurvergunning nodig. Dat is een verplichting, want zonder deze vergunning is de verhuur van verblijfsruimten niet toegestaan.
Wat heb ik nodig?
- Een plattegrond van het gebouw. Hieruit moet blijken dat aan de voorwaarden van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (Bbl) wordt voldaan.
Verder moet aangegeven zijn; - de oppervlakte per ruimte(s)
- de vrije hoogte van de ruimte(s)
- de voorzieningen voor lucht en ventilatie
- berekening van daglicht toetreding
- de afsluitbare ruimten
- plaatsen van de rookmelders
- douche/was- en kookvoorzieningen
Direct regelen
Na het indienen van de aanvraag voor de verhuurvergunning krijgt u van ons bericht of u voor een verhuurvergunning in aanmerking komt.
Volledigheidshalve vermelden wij dat:
- Er voor het verhuren van 5 of meer verblijfsruimten in één pand ook een omgevingsvergunning nodig is.
- Dat een onderzoek in het kader van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (de Wet bibob) onderdeel van de aanvraag is.
Wat kost het?
Voor de kosten verwijzen wij u naar de tarieventabel in de legesverordening Artikel 3.18 Verhuurvergunning verblijfsruimte. Zie link onder lokale regelgeving.
Hoelang duurt het?
- Binnen 8 weken ontvangt u bericht of u de verhuurvergunning krijgt.
- De gemeente kan deze termijn eenmalig met 6 weken verlengen.
- Als u het niet eens bent met de beslissing van de gemeente kunt u binnen 6 weken bezwaar maken.