Op dinsdagavond 7 september 2023 was de eerste meedenkavond voor de reconstructie van de Aaltenseweg en Europastraat in Dinxperlo. Om 19 uur was de grote zaal bij Noaberz goed gevuld met een kleine honderd betrokken buurtbewoners. Wethouder Erik Groters verwelkomde via een filmpje de aanwezigen en sprak de wens uit om met elkaar tot een betere leefomgeving te komen. Vervolgens gaf Wim Voogt een presentatie waarin hij het bouwteam aan de zaal voorstelde en inging op de opgave, de aanpak en de uitgangspunten voor de reconstructie van beide wegen.

De twee hoofduitgangspunten voor de reconstructie zijn de afwaardering van de weg van 50 km/uur naar 30 km/uur en noodzakelijke aanpassingen aan het rioolstelsel, zoals bijvoorbeeld de afkoppeling van hemelwater. Via een korte online enquĆŖte (de Mentimeter) konden aanwezigen hun belangrijkste aandachtspunten voor het project meegeven. Aansluitend was er drie kwartier ruimte om bij de posters van het projectgebied in gesprek te gaan met Ć©Ć©n van de leden van het bouwteam. Specifieke aandachtspunten konden via post-its op de plankaart worden geplaatst. Het laatste half uur van de avond werd benut om plenair gezamenlijk de belangrijkste vragen en aandachtspunten van de avond op te halen. Tegen 21 uur bedankte Wim Voogt alle aanwezigen voor hun inbreng. De avond werd afgesloten met een warm applaus.

De belangrijkste vragen en aandachtspunten die we deze avond meekregen, staan hieronder

Dorpsbreed

  • Heeft de gemeente Aalten een totaalvisie op de verkeerscirculatie in het dorp? Waar wel/geen vrachtverkeer? Hoe zorgen we voor veilige doorgaande fietsroutes in het dorp? Is er een verkeerscirculatieplan voor Dinxperlo?
  • Met de aanpak van de Allee, de Heelweg, de Europastraat en de Aaltenseweg zijn de meeste straten straks heringericht. Wanneer worden de resterende straten in het dorp heringericht?

Aaltenseweg

  • Bewoners ervaren overlast als gevolg van trillingen en geluid in de huidige situatie. Kan hier in het ontwerp van de nieuwe situatie rekening mee worden gehouden? Wat heeft de gemeente tot op heden gedaan aan het beperken van trillingen en geluidsoverlast? Bewoners zien mogelijk oplossingen in een vrachtwagenverbod tussen 20 en 8 uur; en/of het omleiden van vrachtverkeer via andere wegen, bijvoorbeeld via Duitsland. Bewoners zijn benieuwd hoe gemeente Aalten hierover denkt.
  • De stoepen zijn nu niet begaanbaar vanwege overhangende hagen op privĆ©-grond. Gaat de gemeente hierop handhaven?
  • Betekent 30 km/uur op de Aaltensweg dat alle straten van rechts voorrang hebben? Of kan de Aaltenseweg nog wel in de voorrang blijven?
  • Kunnen op korte termijn tijdelijke verkeersremmende maatregelen worden geplaatst, zodat het verkeer nu al langzamer kan gaan rijden?

Europastraat

  • Wat wordt het toekomstig gebruik van de school Schaersvoorde; en wat is de impact hiervan op de herinrichting van de Europastraat? Schoolzone.
  • Zorgen over de verkeersveiligheid rondom de school, in het bijzonder bij halen/brengen; plus parkeeroverlast voor aanwonenden.
  • Wens om Berkendijk mee te nemen in het project en wens om te komen tot een veilig totaalconcept voor de schoolomgeving. Deze wens heeft mogelijk als consequentie dat het beschikbare uitvoeringsbudget niet toereikend is.

Bij de tweede meedenkavond die gepland is op 28 september 2023 zal het bouwteam terugkomen op bovenvermelde aandachtspunten.