Je hebt bericht van de gemeente ontvangen, met als afzender Sietske Kooistra en Daphne Ekelhof. De reden van dit bericht lichten we graag aan je toe. Ook vind je op deze pagina antwoorden op vragen die je misschien over het bericht hebt.

We hebben een melding ontvangen over betaalachterstand

Zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven melden het bij de gemeente als er bij hen een betaalachterstand is. Dat is voor ons een seintje om inwoners hulp aan te bieden.

Wij hebben zo’n melding over jouw woonadres ontvangen en we willen graag contact met je om te horen of je behoefte hebt aan hulp. Daarom stuurden we je een bericht. We zijn geen deurwaarder of incassobureau. We willen alleen weten of we ergens mee kunnen helpen. Heb je financiële vragen of zit je krap bij kas? Misschien klopt de melding niet en hebben wij je onterecht een bericht gestuurd. In alle situaties: neem contact met ons op! Dat kan op de volgende manieren:

Van wie krijgt de gemeente een melding? En wanneer?

De gemeente kan een melding krijgen van je zorgverzekeraar, energieleverancier, verhuurder of het drinkwaterbedrijf. Als je een rekening niet hebt betaald, nemen zij eerst zelf contact met je op. Als je de rekening na 60 dagen nog niet hebt betaald, melden zij dat aan de gemeente. Soms krijg je iets meer tijd, en krijgt de gemeente de melding nog wat later. Binnen die 60 dagen mag er geen melding worden gedaan.

Mogen organisaties zomaar mijn gegevens aan jullie doorgeven?

Ja. Maar alleen zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven mogen dat en alleen als rekeningen niet (volledig) zijn betaald. De gemeente heeft je gegevens nodig om je hulp aan te kunnen bieden. Dat zijn we als gemeente ook wettelijk verplicht. Dit is vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs).

Welke gegevens krijgen jullie?

Een melding aan de gemeente bestaat uit

  • Je naam
  • Adresgegevens
  • Contactgegevens
  • Aantal maanden betaalachterstand
  • Het openstaande bedrag

Ik word afgesloten / uit huis gezet. Wat moet ik doen?

Je hebt van ons een kaartje ontvangen met daarop het bericht dat je leverancier/verhuurder je wil afsluiten/ontruimen. Wij hebben je gevraagd contact met ons op te nemen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen! We willen graag helpen en proberen om de afsluiting/ontruiming te voorkomen of samen te zoeken naar andere mogelijkheden.

Je kunt telefonisch contact opnemen via (0543) 49 33 33. Mailen kan ook. Stuur dan een bericht naar gemeente@aalten.nl. Zet ‘SPOED Hulp bij geldzaken’ in het onderwerp en vermeld het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Ik kan mijn betaalachterstand zelf oplossen, moet ik toch contact opnemen?

Ja, ook dan hebben we graag even contact met je.

Wat gebeurt er met de melding als ik geen contact?

Wat gebeurt er met de melding als ik geen contact?

Je bent niet verplicht contact op te nemen. Wel is het verstandig zo snel mogelijk actie te ondernemen. Een kleine achterstand is sneller opgelost dan een grote. En de kans is groot dat een kleine achterstand snel een grote schuld wordt door alle rente en kosten die erbij komen.

Waar kan ik meer informatie over jullie werk vinden?

Wil je meer weten over vroegsignalering en wat dit precies inhoudt? Op deze website vind je meer informatie:

Deze tekening laat zien hoe vroegsignalering werkt.